کد: 4191
بروزرسانی: شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ۰۷:۴۲

تعرفه بالا، هم به تولید ضربه می‌زند هم به صادرات

از قاچاق گلایه دارد و برخوردهای پلیسی را برای مبارزه با این پدیده ضد اقتصادی مناسب و کافی نمی‌داند.


تعرفه بالا، هم به تولید ضربه می‌زند هم به صادرات

 معتقد است تا زمانی که سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی در کشور اصلاح نشود و نظام تعرفه‌گذاری در مسیر عقلانیت قرار نگیرد نه تولید به صرفه خواهد بود، نه واردات باعث تولید رقابتی می‌شود و نه اینکه می‌توان با قاچاق کالا به‌طور ریشه‌یی به مبارزه پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، از نظر محمد کریمی، ‌مدیرعامل شرکت تولید‌کننده مواد غذایی که آدامس هم تولید می‌کند، اقتصاد ایران در حالی به رشد خواهد رسید که بخش‌های مختلف اقتصادی بتوانند در فضایی رقابتی به تولید محصول پرداخته و سایه به سایه محصولات خارجی در بازار حضور داشته باشند. او بر این باور است که اگر ترکیه امروز به رشد اقتصادی بالا رسیده فقط از نظر زیرساخت‌های گردشگری این رشد حاصل نشده بلکه توانسته در صنایع کوچک و متوسط محصولاتی را به تولید برساند که مصرف‌کنندگان آن در خارج از این کشور به زندگی مشغولند.  از نظر کریمی تا زمانی که سیاست تولید به جای واردات با سیاست تولید برای صادرات تغییر استراتژی ندهد، نمی‌توان گفت که تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای صادراتی قادرند تا به ارائه انواع محصولات خود بپردازند.

 

شرکت شما وارد صنعتی شده که قاچاق بسیاری در آن به چشم می‌خورد. با توجه به این وضعیت چه شد که شما وارد تولید انواع آدامس در ایران شدید؟

شرکت ما با هدف تولید آدامس باکیفیت در کشور تاسیس شده و از یک‌سال و نیم پیش تولید این برند آدامس را آغاز کرده است. یک آدامس بدون شکر باکیفیت بسیار بالاست و هدفمان از ورود به این صنعت رقابت با برندهای خارجی در بازار کشور است چون اعتقاد داریم با توجه به اینکه 80درصد بازار آدامس کشور را برندهای خارجی که از طریق واردات رسمی و قاچاق وارد کشور شده‌اند، بهتر است تا برندهایی در ایران شکل گیرند تا از این بازار سهم بالاتری را به دست آورند.

علاوه بر ما چهار تولید‌کننده دیگر آدامس در کشور وجود دارند که با وارد کردن آخرین تکنولوژی‌ها خود را برای تولید انواع آدامس تجهیز کرده‌اند و می‌توانند با تولید مجموعه‌یی از محصولات متنوعی را راهی بازار کشور کرده و مشتریان داخلی را به سمت مصرف آدامس‌های ساخت ایران سوق دهند. البته بنده موافق سیاست تولید به جای واردات نیستم و آدامس تولید خود را هم بر اساس این سیاست به تولید نمی‌رسانیم اما معتقدم که تولیدکنندگان آدامس در کشور این توانایی را دارند که علاوه بر فتح بازارهای داخلی به خارج از مرزهای کشور هم‌گام نهاده و محصولات خود را در فضایی رقابتی به تولید برسانند.

 گردش مالی این صنعت در ایران سالانه چه رقمی است و چه مقدار از آن به دست تولید‌کنندگان داخلی می‌رسد؟

آدامس؛ بازار نسبتا غیرشفافی دارد چرا که قاچاق این کالا در بازار ایران پررنگ است از این رو نمی‌توانیم تخمینی دقیق از گردش مالی این صنعت را محاسبه کنیم اما برآوردهای اولیه ما بیانگر آن است که سالانه 1500میلیارد تومان انواع آدامس در ایران به فروش می‌رسد که سهم تولید‌کنندگان ایرانی چیزی حدود 200میلیارد تومان، سهم قاچاق 500میلیارد تومان و سهم آدامس‌های وارداتی 800میلیارد تومان است.

 اشاره کردید که در ایران پنج برند بزرگ مشغول تولید انواع آدامس در کشور هستند، اما شواهد بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد!

گفته شما درست است. به هر حال در یک مقطع به دلیل صدور مجوزهای بی‌رویه حدود 50شرکت پروانه ساخت گرفتند اما بیشتر آنها به صورت منطقه‌یی به تولید محصول می‌پردازند و سهم زیادی در بازار ندارند اما شرکت‌هایی که تکنولوژی‌شان را به‌روز کرده‌اند و به صورت حرفه‌یی در این بازار مشغول تولید محصول هستند پنج شرکت را تشکیل می‌دهند که قادرند محصولاتی در حد و اندازه‌های محصولات خارجی به تولید برسانند. البته بیشتر تولید‌کنندگان آدامس مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کنند که این خود مشکلاتی را د رتولید رقابتی به وجود آورده است.

 بزرگ‌ترین مشکل این پنج واحد تولید‌کننده در تامین مواد اولیه آدامس بدون شکر است که کاملا وارداتی بوده و برخی رقبای خارجی ما با شناختی که از بازار ایران و توانایی تولیدکنندگان ایرانی دارند، این مواد را با قیمت بالایی به فروش می‌رسانند تا از قدرت رقابت‌پذیری ما در این صنعت کاسته شود. امیدواریم که شرکت‌های مختلفی تاسیس شوند و قدم به قدم تولید مواد اولیه صنعت آدامس بدون شکر را شروع کنند تا نیازمند واردات این محصولات نباشیم و چرخه تولید آدامس در کشور کاملا بومی شود.

حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته و اشتغالزایی‌ به وجود آمده در شرکت تحت مدیریت‌تان چه اندازه است؟

برای تولید آدامس‌های بدون قند یا شکر در مجموع حدود 50میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و نزدیک به یک‌صد نفر در این صنعت مشغول کار شده‌اند که در صورت افزایش ظرفیت با همین ماشین‌آلاتی که داریم، می‌توانیم تولید را افزایش داده و برای 200نفر دیگر هم فرصت شغلی به وجود آوریم. این مهم در شرایطی محقق خواهد شد که محدودیت‌های داخلی و خارجی برداشته شود.

 در بحث داخل هنوز هم بسیاری از قوانین و مقررات ما ضد تولید است و به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بهتر است برای اصلاح آن چاره‌یی بیندیشند.

مثلا تعرفه واردات انواع آدامس بالای 70 درصد است اما این تعرفه بالا نه تنها به تولید داخلی کمک نکرده بلکه سبب شده تا جذابیت زیادی برای قاچاقچیان به وجود آید و انواع آدامس را در کشور عرضه کنند. در بخش خارجی هم هنوز تحریم‌ها به صورت کامل رفع نشده ما با مشکل نقل و انتقالات پولی مواجه هستیم و طبیعتا نمی‌توانیم مواد اولیه را با قیمت مناسب‌تری وارد کشور کنیم.

البته با توجه به اجرایی شده برجام بسیاری از مشکلات رفع شده و فقط همین تبادلات پولی ما را آزار می‌دهد که امیدواریم آن هم به طوری برطرف شده و مواد اولیه را با قیمت مناسب‌تری وارد کشور کنیم.

با توجه به عرضه طیف وسیعی از محصولات خارجی، برای به دست آوردن بازار و جذب مشتریان در داخل و خارج از کشور چه برنامه‌یی دارید؟

مهم‌ترین استراتژی‌مان این بوده که به تولید محصولاتی بپردازیم که تاکنون در بازار ایران وجود نداشته و تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان کمتری سراغ آن رفته‌اند. سعی کرده‌ایم محصولاتی را روانه بازار کنیم که پایه گیاهی داشته باشند و برای سلامت بدن مفید واقع شوند.

 به عنوان مثال آدامس‌های کندر را به تولید رسانده‌ایم که استفاده از آن در طب سنتی برای تقویت حافظه تاکید شده و خوشبختانه در بازار هم استقبال خوبی از آن شده است.

 عرضه این محصولات جدید می‌تواند ما را در کسب سهم بیشتری از بازار یاری دهد و مشتریان را به سمت مصرف این طیف از محصولات بکشاند.

البته در این میان برنامه‌های توسعه‌یی دیگری هم داریم که عرضه محصول با برندهای جدید یکی از این برنامه‌هاست. این قابلیت در مجموعه ما وجود دارد که با بسته بندی‌های مختلف در ظرفیت‌های اقتصادی، آدامس را تولید کنیم.

 در حال حاضر با کمتر از 30 درصد از ظرفیت‌مان مشغول به کار هستیم اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با افزایش تنوع در تولید محصولات و بسته‌بندی‌های جذاب بتوانیم این ظرفیت را بالا برده و در بازارهای داخلی و خارجی با رقبایمان به رقابت بپردازیم.

 محصولی که به تولید می‌رسانید مورد تایید انجمن دندانپزشکان ایران نیز قرار گرفته است. چگونه این نوع آدامس توانست نظر جامعه دندانپزشکان کشور را به خود جلب کند؟

در بازار دنیا مرسوم است که آدامس‌های تولید مجوز انجمن‌های دندانپزشکی را بگیرند تا مردم با توصیه پزشکان بتوانند با خیال راحت‌تری این محصول را استفاده کنند. با توجه به اینکه در ایران دندانپزشکان قابلی داریم و علم دندانپزشکی هم پیشرفت زیادی کرده است، توانستیم نظر مساعد انجمن دندانپزشکان ایران را درباره سودمند بودن استفاده از آدامس‌های تولیدیمان برای دندان و بدن بگیریم.

برای حضور در بازار خارجی هم باید نظر مساعد انجمن‌های بین‌المللی را جلب کنیم تا به راحتی بتوانیم در ان بازارها وارد شویم. ما معتقدیم که محصولی را به تولید می‌رسانیم که دارای کیفیت بالاست و برای تولید آن از مواد اولیه‌یی استفاده شده که نه تنها ضرری برای مصرف‌کنندگان ندارد بلکه برای حفظ سلامتی دهان و دندان مردم نیز مفید است. بر اساس آزمایش‌هایی که از آدامس‌های بایودنت گرفته شده، این موضوع به اثبات رسیده که این آدامس نه تنها برای دندان مضر نیست، بلکه جلو پوسیدگی دندان‌ها را هم می‌گیرد و اگر بعد از غذا مصرف شود، وقتی که دهان ترش شده، این آدامس با خنثی کردن PH و نابود کردن باکتری‌های مضر می‌تواند جلو پوسیدگی دندان را بگیرد. این موفقیت خیلی بزرگی برای محصول ما بود که یک مرجع علمی معتبر مثل انجمن دندانپزشکی ایران آن را تایید کردند.

با توجه به اینکه عمر زیادی از تولید این نوع آدامس در ایران نمی‌گذرد، این برند توانسته به موفقیت‌هایی در عرضه و فروش دست یابد. به نظر شما راز موفقیت این برند چه بوده است؟

اول آنکه ما در تولید این محصول از موادی که برای سلامتی مردم مضر هستند، جلوگیری کرده‌ایم و محصولی کاملا بهداشتی و مفید را برای دهان و دندان آنان به تولید رسانده‌ایم.  این موفقیت در حالی شکل گرفته که برای سرمایه‌گذاری در این صنعت سراغ هیچ بانکی نرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم با استفاده از دارایی‌های خودمان سرمایه‌گذاری مورد نیاز را برای بنیانگذاری این شرکت فراهم کنیم. تا حدی که توانسته‌ایم به وظیفه خود در تولید و عرضه محصولات اقدام کرده‌ایم.

معتقدیم که سیاست‌گذاران دولت بهتر است به نوعی به رفع موانع تولید بپردازند که بتوانیم در بازارهای خارجی حضور یافته و به عرضه انواع آدامس‌ها بپردازیم. این کار مستلزم آن است که سیاست‌گذاران دولت زمینه را برای دیپلماسی اقتصادی فراهم کنند تا بتوانیم به دنبال ایجاد روابط مناسب با همسایگان خود، محصولاتمان را در آن بازارها وارد کنیم.

در این رابطه ترکیه الگوی بسیار موفقی است که توانسته در صنایع مختلف کوچک و متوسط از جمله صنعت آدامس وارد مرزهای دیگر شود و محصولات خود را در آنجا عرضه کند. این در حالی است که مردم ترکیه مصرف آدامس زیادی ندارند اما به یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصول تبدیل شده‌اند و حتی برای بازارهایی در افغانستان هم برنامه دارند.


 

---------------  اخبار اقتصادی سایت صنعت  ---------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی سایت صنعت لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب اقتصادی خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، در سایت منتشر گردد.



+ 0
مخالفم - 0

منبع: http://www.eghtesadonline.com/fa/tiny/news-156200
بازدید: 151